পুলক বন্দ্যোপাধ্যায়ের ভিটেয় দুর্গাপুজো: সালকিয়া হাউসের বনেদি ঐতিহ্যের আখ্যান (Durga Puja at the Ancestral Home of Pulak Bandyopadhyay: The Story of Salkia House's Noble Heritage)
হাওড়া বাঁধাঘাটের কাছেই, শ্রীরাম ঢ্যাং রোড ধরে হাঁটতে হাঁটতে আপনার চোখে পড়ে যাবে একটা পুরোনো সাদা প্রাসাদোপম বাড়ি, যার গেটের বাইরে একটা দিকে লেখা আছে শালিখা হাউস, আর অন্যদিকে সালকিয়া হাউস। বাড়ির সামনে দাঁড়ালে মনের দৃশ্যপটে ভেসে আসবে অতীত থেকে ভেসে আসা কিছু বাংলা গানের সুর এবং একজন বিখ্যাত সুরকারের নাম... শ্রী পুলক বন্দোপাধ্যায়। 
এই সালকিয়ার বন্দোপাধ্যায় বাড়ি যেমন বিখ্যাত বাঙালির এই গর্বের সুরকারের জন্য, তেমনই বিখ্যাত এর দুর্গাপুজো। পুজো শুরু হয়েছিল ১৭৭৪ খ্রিষ্টাব্দে, বাড়ির পূর্বপুরুষ জমিদার শ্রী রাধামোহন বন্দোপাধ্যায়ের আমলে। তবে পরিবারটি সমৃদ্ধি লাভ করে শ্রী রসিক কৃষ্ণ বন্দোপাধ্যায়ের আমলে। একটা সময় সালকিয়া বাজারটি এনাদের পরিবারের মালিকানাধীন ছিল। তবে বর্তমানে আর্থিক কারণে ভাটা পড়েছে আড়ম্বরে। তাও নিষ্ঠাভরে এনারা প্রায় ২৫০ বছর ধরে দুর্গাপূজা করে আসছেন।
এবার আসা যাক পুজোর বিবরণে। বাড়ির ঠাকুরদালানে তৈরি হয় একচালার প্রতিমা। মহালয়ার পরের দিন দেবীর বোধন হয়, নিজস্ব ঠাকুরঘরে হয় চণ্ডীপাঠ। ষষ্ঠীর দিনে সন্ধ্যায় বেলবরণ দিয়ে পুজো শুরু হয়। সপ্তমীর সকালে এনাদের নিজস্ব ঘাটে (ব্যানার্জি ঘাট) হয় কলাবৌ স্নান। অষ্টমীতে হয় কুমারী পুজো। নবমীতে আগে মহিষবলি হলেও, এখন ফল ও সবজি বলি দেওয়া হয়। সপ্তমী থেকে নবমী, দেবীর জন্য হয় বিশেষ ভোগ; খিচুড়ি, কুমড়োর ছক্কা, পাঁচরকম ভাজা, ফ্রায়েড রাইস ও মাছের পদ। দশমীর দিন বিশেষ ভোগ খেয়ে উমা পাড়ি দেন শশুরবাড়ি। দশমীতে দেবীর জন্য রান্না করা ভোগ আসলে আগের দিনের (বাসি ভোগ) যা পান্তা ভাত, চালতা দিয়ে মুসুর ডাল, কুমড়োর চচ্চড়ি, কচু শাক, ল্যাটা মাছ পোড়া এবং চাটনি।
আগে ১৮ জন কুলি দিয়ে কাঁধে করে প্রতিমা নিরঞ্জন হতো গঙ্গায়। তবে এখন প্রতিমার আকার অনেক ছোট হয়ে গেছে। সিঁদুর খেলার পরে, পরিবারের সদস্যরা নিজেরাই প্রতিমা নিরঞ্জন করেন ব্যানার্জি ঘাটে। 
তথ্য সূত্র: শ্রী দেবকুমার দেব, ক্যালকাটা নিউজ 
(English Version)
Durga Puja at the Ancestral Home of Pulak Bandyopadhyay: The Story of Salkia House's Noble Heritage
Just near Bandhaghat in Howrah, as you walk along Sriram Dhang Road, your eyes will fall upon an old, palatial white house. On one side of the gate, you’ll see "Shalikha House" written, and on the other, "Salkia House." Standing before the house, the mind's eye conjures the melodies of old Bengali songs and the name of a famous composer... Shri Pulak Bandyopadhyay.
The Bandyopadhyay family home in Salkia is as famous for this celebrated Bengali composer as it is for its Durga Puja. The Puja began in 1774 AD, during the time of the family's ancestor, the zamindar Shri Radhamohan Bandyopadhyay. However, the family flourished under Shri Rasik Krishna Bandyopadhyay. At one time, the Salkia market was owned by this very family. Today, however, the lavishness has diminished due to financial constraints. Nevertheless, they have meticulously performed the Durga Puja for nearly 250 years.
Now, for the details of the Puja. The ek-chala (single-frame) idol is crafted in the house’s Thakur Dalan (courtyard temple). The goddess is invoked (Bodhon) the day after Mahalaya, and Chandi Path (recitation of the Devi Mahatmya) is performed in their private Thakur Ghar (prayer room). The main rituals begin on the evening of Shashthi with Bel Baran (welcoming the bel tree). On the morning of Saptami, the Kala Bou (banana-plant bride) is bathed at their personal ghat (Bandyopadhyay Ghat). Kumari Puja (worship of a virgin girl) is held on Ashtami. While mahish boli (buffalo sacrifice) was performed on Navami in the past, now only fruit and vegetable sacrifices are offered. From Saptami to Navami, a special bhog (offering of cooked food) is prepared for the Goddess: khichuri (rice and lentils), kumror chokka (pumpkin curry), five types of fried vegetables, fried rice, and a fish dish. On Dashami, Uma departs for her in-laws' house after being offered a special meal. The food cooked for the Goddess on Dashami is actually the leftover food from the previous day (basi bhog), which includes panta bhat (fermented rice), masoor dal (red lentil soup) with chalta (elephant apple), kumror chachchari (mixed vegetable curry with pumpkin), kochur shak (taro leaves), roasted lata machh (snakehead fish), and chutney.
In the past, the idol immersion in the Ganges was carried out on the shoulders of 18 labourers. Now, however, the idol is much smaller. After Sindur Khela (smearing vermillion), the family members themselves perform the immersion at Bandyopadhyay Ghat.
Source of Information: Shri Debkumar Deb, Calcutta News
Comments
Post a Comment