দত্তচৌধুরী পরিবারের দুর্গাপুজো, আন্দুল হাওড়া (Dutta Chowdhury Family Durgapuja, Andul Howrah)

আন্দুল অঞ্চলের এক প্রাচীনতম পরিবারের দুর্গাপুজো হলো দত্তচৌধুরীদের পুজো। চতুর্দ্দশ শতকের শেষ ভাগে এই পরিবারের পূর্বপুরুষ দেবদাস (তেকড়ি) দত্ত, পৈতৃক সম্পদের সাহায্যে এই অঞ্চলে ২৫২ বিঘা জমির উপর তার প্রাসাদ নির্মাণ করেন, এবং সেখানে তাঁর জমিদারি পত্তন করেন। তেকড়ি দত্ত ছিলেন দক্ষিণরাঢ়ীয় সমাজের 'বালির দত্ত' কুলের দ্বাদশ পুরুষ। সেই সময় আন্দুল ছিল মুজঃফরপুর পরগনার অধীনে। তৎকালীন স্বাধীন বাংলার সুলতান তাঁর সেই প্রতিপত্তি বিচার করে তাঁকে সে পরগনার রাজস্ব সংগ্রহকারী পদে নিযুক্ত করে চতুরঙ্গ প্রদান করেছিলেন। সেই চতুরঙ্গ দলধারী থেকে 'চৌধুরী' শব্দ এসেছে। এভাবেই আন্দুল সমাজে দত্তচৌধুরী পরিবারের উত্থান ঘটে। স্থানীয়রা এঁদের 'আন্দুলের চৌধুরী' নামে বেশি চেনে। এই চৌধুরীরাই ছিল আন্দুল জনপদের আদিনৃপতি, একথা আন্দুলাধিপতি রাজা রাজনারায়ণ রায়ও উল্লেখ করে গেছেন। 

বর্তমানে আন্দুল দত্তচৌধুরী বংশে যে দুর্গোৎসব দেখা যায় তা শুরু করেছিলেন চৌধুরী রামশরণ দত্ত (১৫৪৮-১৬০৬) ইং ১৫৬৮ সালে। মুজঃফরপুর পরগনার উনি ছিলেন 'বড় কুমার', তথা সষ্টম চৌধুরী। ঘোড়ার আকৃতির সিংহের মহিষমর্দিনীরূপে দেবীর পুজো শুরু হয়, প্রাসাদের কাছেই একটি খড়ের আটচালাতে, আর সেই সময় বলির প্রথা ছিল। কুলদেবতা শ্রীশ্রীরাজরাজেশ্বর নারায়ণের ভগিনী রূপে এখানে দেবীর নাম 'শ্রীশ্রীরাজরাজেশ্বরী ঠাকুরাণী'। পরবর্তীকালে রামশরণের ষষ্ঠ ও কনিষ্ঠ পুত্র কাশীশ্বর দত্তচৌধুরী, তৎকালীন মুঘল সম্রাটের শাহ জাহানের সাহায্যে ১৬২৪ খ্রীষ্টাব্দে আন্দুলে তাদের পৈতৃক জমিদারি পুনরাধিকার লাভ করে তাঁদের পুরোনো প্রাসাদ ত্যাগ করে, তাঁর দাদাদের সঙ্গে নিয়ে একটি নতুন প্রাসাদ এবং পাকা দুর্গাদালান নির্মাণ করেন। দুর্গাপুজো সেই নতুন দুর্গাদালানেই হতে থাকে। দালানের পাশেই আছে এঁদের শ্ৰীশ্ৰীকাশীশ্বরাদি চারটে দেবোত্তর শিবলিঙ্গ মন্দির। তবে ১৯২৯ খ্রিষ্টাব্দে সেই দুর্গাদালানটি ভেঙে পড়ে। সেই জায়গাতেই পরের বছর পাঁচ খিলান এবং দুই দালানের একটা নতুন দুর্গাদালান নির্মিত হয়, যেখানে আজও পুজো হচ্ছে। তবে সিংহের এখন সাধারণ রূপেই রয়েছে, ঘোড়া রূপে নেই। তবে বৃহন্নন্দিকেশ্বর পুরাণ ও গুপ্তপ্রেস মতানুসারে এখানে পুজো হয়।

কৃষ্ণনবমী তিথীতে দেবীর বোধন হয় আর শেষ হয় দুর্গানবমীতে, অর্থাৎ দেবী চণ্ডির কল্পারম্ভ ও ঘট বসে যায় পুজোর ঠিক বারোদিন আগে থেকে। দেবীপক্ষতে পরিবারের অবিবাহিতা মেয়েদেরও হাতে শাঁখা পরতে হয় (নোয়া বাদে)। দেবীর অন্নভোগের সাথে পুরীর লম্বা জিভেগজা দেওয়া হয় অন্যান্য মিষ্টি ও ফলের সাথে। সপ্তমী ও মহাঅষ্টমীর দিন হয় খিচুড়ি, আর মহানবমীর দিন হয় পোলাও ভোগ। পুরনো রীতি মেনে এখনও বাড়ির সদস্যদের মধ্যে প্রসাদ বিতরণের সময় "বাবা, রামশরণের কড়াই ধর" বলার চল আছে। তবে পাঁঠাবলি বহুবছর আগেই বন্ধ হয়ে গেছে, যখন পাঁঠাবলি হত, সেই বলির মাংস ভক্ষণ এঁদের নিষিদ্ধ ছিল। তার জায়গায় নবমীর দিন এসেছে আখবলি, চালকুমড়ো বলি এবং চালের পিটুলি দিয়ে মানুষাকৃতি তৈরী করে হয় 'শত্রু বলি'। এখানে ব্রাহ্মণ ও অব্রাহ্মণ মেয়ের কুমারী পুজো করা হয়। ধুনো পোড়ানো, হোমাদি ওই মহানবমীর দিনই হয়ে থাকে। পুজোর কাজ মূলত এখানে টৌলেরা করে থাকে।  

বিজয়া দশমীর সন্ধ্যের সময় বাড়ির বৌরাণীরা দেবীকে বরণ ও কনকাঞ্জলি দিয়ে থাকেন। পাড়ার বৌররাও আসে দেবীকে বরণ করতে, কারণ ৪৫৬ বছর আগে যখন জমিদার রামশরণ দত্তচৌধুরী এই দুর্গোৎসব শুরু করেছিলেন, তখন তিনি সবাইকে নিয়েই শুরু করেছিলেন। এরপর আন্দুলের লাগোয়া ঝোড়হাট গ্রামের রাজবংশী সম্প্রদায়ের লোকেরা দেবীকে তাদের কাঁধে করে শোভাযাত্রার সঙ্গে নিয়ে যায় আন্দুলের দুলেপাড়ায়। এই দুলেরা ছিল একসময় এই দত্তচৌধুরীদের পাল্কিবাহক। এই শোভাযাত্রায় দত্তচৌধুরী পরিবারের কোনো মেয়ে বা বৌরাণীরা অংশগ্রহণ করার নিয়ম নেই। ওই দুলেপাড়াতে পুনরায় তাঁদের বৌরা বরণ করার পর পুনরায় দেবীকে শোভাযাত্রা করে দত্তচৌধুরীদের নিজ পাড়া 'চৌধুরী পাড়া'-য় ফিরিয়ে নিয়ে আসা হয়। আগে সরস্বতী নদীর তীরে পরিবারের নিজস্ব ঘাট ছিল, সেখানেই প্রতিমা নিরঞ্জন হতো। সেই ঘাট সংস্কার করেছিলেন বেচামনী চৌধুরাণী। এখন পরিবারের দালানের কাছে দেবোত্তর জলাশয়ে প্রতিমা নিরঞ্জন করা হয়। ওই জলাশয় খনন করেছিলেন রায়বাহাদুর মাধব চন্দ্র দত্তচৌধুরী। 

দত্তচৌধুরীদের আজ হাতিশালা, ঘোড়াশালা বা ২৫৬ বিঘার উপর সেই সুবিশাল প্রাসাদ নেই, এই বংশের অধিকাংশ সদস্যরাই কর্মসূত্রে বিভিন্ন জায়গায় ছড়িয়ে গেছে, আন্দুলে বর্তমানে মাত্র দুঘর রামশরণ বংশীয় চৌধুরীদের বাস - বনবেহারী দত্তচৌধুরী (বুনো চৌধুরী) ও কিষান চাঁদ চৌধুরীর পরিবার, কিন্তু এঁদের দুর্গাপুজো সকলকে একসূত্রে বেঁধে রেখেছে। কলকাতার 'হাটখোলার দত্ত' এই চৌধুরীদের এক উল্লেখযোগ্য শাখা। এঁদের সুবৃহৎ বংশাবলী আজও এঁদের আন্দুলের চৌধুরী বাড়িতে দেখা যায়।
তথ্য সহায়তা: শ্রী ধ্রুব চৌধুরী, যিনি এই পরিবারের সদস্য। উনি সাহায্য না করলে এতো বিস্তৃতভাবে আমি লিখতে পারতাম না।

*********************************

The Durga Puja of the Dutta Chowdhury Family, Andul, Howrah

The Durga Puja celebrated by the Dutta Chowdhury family is one of the oldest in the Andul region. In the late 14th century, the family's ancestor, Devdas (Tekari) Dutta, used his ancestral wealth to build a palace on 252 bighas of land in this area, establishing his zamindari there. Tekari Dutta was the twelfth descendant of the 'Bali Dutta' clan of the South Rarhi community. At that time, Andul was under the Muzzaffarpur Pargana. Recognizing his influence, the then independent Sultan of Bengal appointed him as the revenue collector of that pargana and bestowed upon him the 'Chaturanga' title, referring to an entourage of four components (likely infantry, cavalry, elephants, and chariots). The title 'Chowdhury' originated from this Chaturanga bearer status. This is how the Dutta Chowdhury family rose to prominence in Andul society. Locals often know them simply as the 'Chowdhurys of Andul'. Even Raja Rajnarayan Roy, the ruler of Andul, mentioned that these Chowdhurys were the original lords of the Andul region.

The current Durga Puja observed by the Dutta Chowdhury lineage in Andul was initiated by Chowdhury Ramsharan Dutta (1548-1606) in 1568 AD. He was the 'Baro Kumar' (eldest son) and the sixth Chowdhury of the Muzzaffarpur Pargana. The worship of the goddess Mahishasuramardini, depicted with a lion having the face of a horse, began in a thatched shed near the palace, and animal sacrifice was practiced at that time. The family deity, Sri Sri Rajrajeshwar Narayan, is considered the brother of the goddess, and hence she is named 'Sri Sri Rajrajeshwari Thakurani' here. Later, Ramsharan's sixth and youngest son, Kashishwar Dutta Chowdhury, with the help of the Mughal Emperor Shah Jahan, regained their ancestral zamindari in Andul in 1624 AD. They abandoned their old palace and, along with his elder brothers, built a new palace and a permanent Durga Dalan (courtyard for Durga Puja). The Durga Puja began to be held in this new Durga Dalan. Adjacent to the Dalan are their four Shiva temples dedicated by Kashishwar and others. However, this Durga Dalan collapsed in 1929. The following year, a new Durga Dalan with five arches and two sections was constructed on the same site, where the puja continues to be held to this day. The lion now has its usual form and is no longer depicted as a horse. However, the rituals are performed according to the Brihannandikeshwara Purana and the Guptapress tradition.
The Bodhan (awakening) of the goddess takes place on Krishna Navami (the ninth day of the dark fortnight), and the puja concludes on Durga Navami. The Kalparambha (beginning of the rituals for Devi Chandi) and the setting of the Ghat (sacred pot) occur twelve days before the puja. During the Devi Paksha (fortnight of the goddess), unmarried girls in the family are also required to wear conch shell bangles (except for the noa, a type of bangle worn by married women). Along with other sweets and fruits, a special long, tongue-shaped sweet from Puri called 'lamba jivegoja' is offered with the goddess's Annabhog (offering of cooked rice). Khichuri (a dish made of rice and lentils) is offered on Saptami and Maha Ashtami, and Polao (fragrant rice dish) is offered on Maha Navami. Following an old custom, during the distribution of Prasad (sacred food) among family members, the saying "Baba, Ramsharan's karai dhor" (Father, hold Ramsharan's pot) is still prevalent. However, the practice of goat sacrifice was discontinued many years ago. When goat sacrifice was performed, the family members were forbidden from consuming the sacrificed meat. In its place, on Navami, sugarcane is symbolically sacrificed, along with the sacrifice of a ash gourd and an effigy of a human made from rice flour, representing 'enemy sacrifice'. Here, both Brahmin and non-Brahmin girls are worshipped as Kumaris (virgin goddesses). Dhuno burning (incense burning) and Homa (fire ritual) are also performed on Maha Navami. The rituals are primarily conducted by the Toules (a specific group of priests).

On the evening of Vijaya Dashami, the wives of the household offer Baran (a ritual of farewell) and Konkanjali (offering of puffed rice) to the goddess. Women from the neighborhood also come to participate in the Baran ceremony, as 456 years ago, when Zamindar Ramsharan Dutta Chowdhury started this Durga Puja, he did so with everyone. Following this, people from the Rajbanshi community of the adjacent village of Jhorhat carry the goddess on their shoulders in a procession to Dulepara in Andul. These Dules were once the palanquin bearers of the Dutta Chowdhurys. According to tradition, no women from the Dutta Chowdhury family participate in this procession. After the women of Dulepara perform the Baran ceremony again, the goddess is carried back in a procession to the Dutta Chowdhurys' own neighborhood, 'Chowdhury Para'. Earlier, the immersion of the idol used to take place in the family's own ghat (riverbank) on the banks of the Saraswati River. This ghat was renovated by Bechhamani Chowdhurani. Now, the immersion takes place in a pond dedicated to the deity near the family's Dalan. This pond was excavated by Rai Bahadur Madhab Chandra Dutta Chowdhury.

Today, the Dutta Chowdhurys no longer have the elephant stable, horse stable, or the vast 256-bigha palace. Most members of this lineage have moved to various places for work. Currently, only two families of Ramsharan's descendants reside in Andul – the families of Banbehari Dutta Chowdhury (Buno Chowdhury) and Kishan Chand Chowdhury. However, their Durga Puja continues to bind everyone together. The 'Hatkhola Dutta' family of Kolkata is a notable branch of these Chowdhurys. Their extensive genealogy can still be seen at the Chowdhury Bari (house) in Andul.

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

নিমতলা আর নিয়ামাতুল্লা ঘাট মসজিদের গল্প (The story of Nimtala and Niyamathullah Ghat Mosque)

কোলকাতার পার্সি অগ্নি-মন্দিরগুলোর গল্প (The Parsi Fire Temples of Kolkata)

নতুন কোলকাতার পুরোনো ভুতেদের গল্প (Story of the Old Ghosts of New Calcutta)